Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) mart ayı enflasyonunu hesaplarken telefon görüşmelerinin sepetteki ağırlığını güncellemesiyle ilgili tartışma sürüyor.
Türk Telekom’un tarife değişikliğini 1 Mart’tan itibaren uygulayacağını açıklaması üzerine Merkez Bankası mart ayı enflasyon tahmininde yüzde 28.5 zam yapılan ve sepette yer alan şehiriçi görüşmeler dolayısıyla enflasyonun olumsuz etkileneceğini açıklamıştı. Ancak TÜİK indirim yapılan şehirlerarası, uluslararası ve sabit telefondan cep telefonu aramalarını da sepete koymuş, bu kalemlerin ağırlıklarını güncelleyince haberleşme ücretlerinin etkisi, Merkez’in beklentisinin aksine enflasyonu düşürücü yönde çıkmıştı.
Bilgisi dışında sepet değişikliği yapıldığı için Merkez Bankası tahmini tutmamış, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, bankayı ‘yanlış öngörüde bulunmak’la eleştirmişti.
Konu Tüketiciler Birliği’nin de gündemine geldi. Birlik dün, TÜİK yetkilileri hakkında enflasyon oranlarını bilerek yanlış göstermek iddiasıyla Ankara Cumhuriyet Savcılığı’na suç duyurusunda bulundu.
Birliğin Genel Başkan Yardımcısı Üstün Bol, TÜİK’in, Türk Telekom’un 1 Mart’tan itibaren geçerli olan yeni tarifesinin enflasyona etkisini düşük göstermek için gerçekleri “kasten” çarpıttığını öne sürdü.
Öte yandan, Merkez Bankası’nın “Telekom’un yeni tarifesi enflasyonu yükseltir” yönündeki tahminini yaparken, TÜİK’in sepette değişikliğe gideceğini bilmediği öğrenildi. Banka, önceki gün yaptığı açıklamada, “Tahminde mart ayı öncesi veri setini kullandık” demişti.
‘Referansımız değil’
TÜİK Başkanı Ömer Demir ise CNBC-e’de tartışmaya yanıt verirken yaptıkları revizyonu Merkez’e bildirdiklerini belirterek şöyle dedi:
“Fiyatlardaki etkisi kesinleşmeden, Merkez Bankası’nın açıklamalarını referans alarak açıklama yapamayız. Bundan sonra da yapamayız. Ölçen biziz. Fiilen kesinleşmeden açıklama yapmak doğru değil.”