Türk Telekom’un dün açıkladığı “sınırsız” tarifesi, uzun mesafe telefon hizmetleri sektöründe tepki ile karşılandı. İşletmeciler, bu yeni tarifenin kendilerinin yaptığı ara bağlantı fiyatlarının altında kaldığını iddia ediyorlar.
Son dönemde Türk Telekom farklı müşteri segmentlerine göre yeni tarife paketleri yapıyor. Tüketicilerin talepleri ve kullanım alışkanlıkları ile şekillendirildiği belirtilen tarifelere karşı, Türk Telekom’un rakibi durumundaki alternatif işletmeciler bazı fikirler ileri sürüyorlar. Adını belirtmek istemeyen bir sektör uzmanı bize alternatif telekomcuların şikayetlerini şu şekilde özetledi :
Alternatif işletmeci olarak neredeyse arabağlantı maliyetine vergiler hariç 4 krş / dakika fiyat versek dahi, ayda 900-1000 dk üzerinde konuşan bir müşteri için jetfon tarifesi daha caziptir (62 TL jetfon tarifesi vergiler hariç 47 TL’dir. 900 dk x 4 krş + 11 TL Türk Telekom’a verilen sabit ücret = 47 TL).
En uç noktada 6.000 dakika (3.000 dak. Şehiriçi, 3000 dak. Şehirlerarası) konuşan bir müşteri bu hizmeti vergiler hariç 47 TL’ye alırken, alternatif işletmeciye bu hacmin sadece alaniçi arabağlantı maliyeti 204 TL.dir (6.000 x 2 x 0,017).
900-1000 dk altındaki müşteriler için jetfon tarifesi cazip olmayabilir ve bu alanda alternatif işletmeciler rekabet edebilir gibi gözükmektedir. Ama düşük kullanımlı müşterilerin büyük çoğunluğu Hesaplı hatta olduğu ve hesaplı hat rekabete açık olmadığı için alternatif işletmecilerin bu alanda da rekabet şansı yoktur.
Rekabet edebilmemiz için dakika başına arabağlantı ücretinin 0,18 krş’a inmesi gereklidir: 6.000 dk kullanım hacminde arabağlantı toplam maliyetinin %40 makul marj da eklendiğinde 47 / 1,4 – 11 TL sabit ücret = 22 TL olması gereklidir. Dakika başına arabağlantı ücreti ise 2.200 krş / 6.000 dak = 0,36 krş çift => 0,18 krş tek arabağlantı olur.
Diğer bir deyişle alternatif işletmeci 0,36 krş çift arabağlantı maliyetine katlanarak dakika ücretini vergiler hariç 0,6 krş (%40 kar marjı ile) olarak belirler. 6000 dk seviyesinde bu tutar 36 TL olur. Müşteri 11 TL sabit ücret ödeyerek 47 TL’ye mal eder. Bu da TT jetfon tarifesiyle başabaş bir noktaya gelir .
Bu analize baktığımızda mevcut arabağlantı ücretleriyle alternatif işletmecilerin Jetfon tarifesiyle rekabet edebilme imkanı yoktur. Rekabet edebilme imkanı ancak arabağlantı ücretinin 0,18 krş olması durumunda mümkündür. Bu da bugünkü alan içi arabağlantı ücreti olan 1,7 krş’un neredeyse 10’da birine karşılık gelmektedir.