Telekom sektöründe UMTH işletmecilerinin sorunlarına yönelik olarak 1 Şubatta Ankara Telekomünikasyon Kurumu’nda yapılan toplantıya sunulan Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği Telkoder’in UMTH işletmecileri ile birlikte hazırladığı, sorunlar ve çözümler raporunu, tarihe iz düşmesi açısından yayınlıyoruz.
1 Şubat 2005 günü Ankara’da Telekomünikasyon Kurumu merkezinde yapılan ve Türk Telekom, UMTH (uzak mesafe telefon işletmecileri) ile Telekomünikasyon Kurumu arasındaki toplantıya, Telkoder’in sunduğu sorunlar ve çözümler raporundaki bazı maddeler, Telekomünikasyon Kurumu tarafından aynı gün yayınlanan kararlarla* çözülmüş durumda ancak uygulamada henüz bir gelişme görülmüyor.
Bu nedenle, üzerinden 10 gün geçmesine karşın raporu okuyucularımıza sunmaya karar verdik.
TK, aldığı kararları uygulatmalıdır. TK’nın belirlemiş olduğu ücretlerin AB ortalamalarının üzerinde olduğu da malumdur. Türk Telekom, TK’nın belirlediği Arabağlantı ücretlerini uygulamıyor. Arabağlantı sözleşmelerindeki diğer anlaşmazlık konuları devam ediyor. (Teminat, SS7 Link ücreti, arabağlantı nokta sayısı, off-peak indiriminin uygulanmaması, çağrı başlatmada ücretlendirmenin başlama sorunu vs). Arabağlantı sözleşmesi imzalamış olan şirketler, iş yapamaz durumdan kurtulmak ve mecbur kaldıkları için bu sözleşmeleri imzalamışlardır Uzlaşmazlık süreci içerisinde TK tarafından belirlenen “geçici ücret” uygulanamıyor.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Erişim ve Arabağlantı Yönetmeliğinin 21. Maddesinde tanımlanan “Uzlaşmazlıkların çözümü” konusunda devam etmekte olan uzlaşmazlıklar hakkında TK, en kısa sürede ücretler dahil olmak üzere tüm anlaşmazlık konularında nihai bağlayıcı karar almalı ve bu karar da belirlenen koşulların tüm UMTH işletmecilerine uygulanmasının sağlanması gerekmektedir.
Türk Telekom A.Ş. UMTH işletmecilerine ve diğer lisans sahiplerine de kiralık hat ve PRI vermiyor.
Bu konuda Türk Telekom Genel Müdürlüğü UMTH işletmecilerinin transmisyon taleplerinin karşılanmaması yönünde Genelge yayınlamış ve bu Genelge ile UMTH işletmecilerinin arabağlantı noktaları arasındaki devre talepleri ile No7 bağlantıları ve çağrı merkezleri için kullanacakları PRI’lar dışında hiçbir devre talebinin karşılanmaması için Bölgelerine direktif vermiştir.
Buna göre bazı Bölgeler kiralık hatlardan ses geçirmeyeceğine dair taahhütname istiyor, bazı Bölgeler ise yeni talepleri direkt olarak reddediyor. Ayrıca İşletmecinin müşterisi veya diğer işletmecilerle yaptığı sözleşmeyi isteyebiliyor. Bu duruma ilişkin Türk Telekom uygulamaları aşağıdaki gibi bölgelere göre değişiyor.
Gayrettepe, Antalya, Bursa Telekom yeni hat tesisleri için taahhütname verilse bile başvurularımızı bekletiliyor.
Gayrettepe Telekom yalnız nakil ve upgrade başvurularımızı taahütname verdiğimiz takdirde karşılıyor.
Acıbadem Telekom tüm başvurular için taahhütname verdiğimiz takdirde sözleşmeleri yapıyor.
Ankara ve İzmir Telekom başvuru yaparken taahhütname istiyor.
ADSL port tahsisi ve veri akış erişimi talepleri karşılanmamaktadır.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: TK, Lisans tanımlarını açıklamalıdır. UMTH lisansının tanımlanmış olduğu ilgili Yönetmelik, yetkilendirilmiş işletmecilerin vermeye hak kazandığı hizmetleri genel olarak tanımlamış olmakla birlikte, bu tanımlar farklı yorumlamalara açık bırakılmıştır.
Bu farklı yorumları ortadan kaldıracak biçimde TK’nın UMTH lisans tanımını detaylandırması gerekmektedir. Türk Telekom’un bu haksız ve keyfi uygulamasına son vermelidir.
İşletmecinin müşterisi ile imzaladığı sözleşme ticari sırdır. TK, Türk Telekom’un UMTH işletmecilerinin kiralık Hat, PRI ve ADSL taleplerinin önkoşulsuz olarak yerine getirmesi için derhal karar almalı ve bu kararını aynı gün içerisinde Türk Telekom ve UMTH işletmecilerine tebliğ etmeli, web sitesinde yayınlamalıdır.
Türk Telekom A.Ş. şebekesini B tipi için uygun hale getirmedi. Türk Telekom ile B Tipi ve A tipi arabağlantı için koşulları belirsiz. Arabağlantı sözleşmesi imzalanamıyor.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Türk Telekom’un TK’nın 200/235 sayılı kararına uyması sağlanmalıdır. Bu kararda B Tipi için tanımlanan süre 17 Kasım 2004 tarihinde dolmuştur. B Tipi için Türk Telekom Referans arabağlantı teklifi en kısa sürede yayınlanmalıdır.
Telekomünikasyon hizmet ve altyapılarına ilişkin yetkilendirme yönetmeliğinin 28’inci ve geçici 1’inci maddeleri hakkında açıklamalar açıklık getirilmeli.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Bu konudaki belirsizlik devam etmektedir. Bu konu işletmecilere ilave zorluk getirmektedir. Bu maddeler yürürlükten kaldırılmalı veya açıklık getirilmelidir.
Şöyle ki; Maliye Bakanlığı Özel İletişim Vergisi ile ilgili olarak yayınlamış olduğu sirkülerde kamu düzenleyici işlemi olarak konuyu çok hızlı, basit ve herkesi memnun edecek şekilde çözümlemiştir.
Buna göre işletmeciler telekomünikasyon hizmetleri ile diğer hizmetleri kendileri ayrıştıracak ve buna göre mükellefi oldukları vergileri ödeyeceklerdir.
Kaldı ki telekomünikasyon hizmeti ile diğer hizmetler bahse konu yetkilendirme yönetmeliğinin ekleri ile ayrıştırılmıştır. Yetkilendirme kapsamındaki hizmetler tanımlandığına göre işletmeler bu kapsamda satışını yaptıkları hizmetleri ayrıştırarak faturalandırmak zorundadır.
Zaten Maliye Bakanlığının sirküleri de bu konuda amir hükümdür. Buna göre de işletmecilerin hizmetlerini ayrıştırmış olarak ve Kurum mevzuatında belirlendiği üzere Kuruma göndermek yükümlülüğü içindedir. Yükümlülük işletmecide olduğundan Kurumun bu konuda zora düşeceği herhangi bir işlem de yoktur.
Türk Telekom A.Ş. nin Yazlık Hat ve Hesaplı Hat tarifelerini seçen abonelerin Taşıyıcı seçimi ve Taşıyıcı ön seçimli arama yapmaları yasak.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Bu konu ilgili tarife paketlerini seçen abonelerin, yeni işletmeciler üzerinden uzak mesafe telefon görüşmesi yapmasını yasaklamakta ve seçme özgürlüğünü kısıtlamaktadır. Aynı zamanda yeni işletmecilerin pazarını daraltmakta olduğundan, serbest rekabete aykırılık doğurmaktadır. Bu kısıtlamalar kaldırılmalıdır.
Türk Telekom A.Ş. nin hizmet kalitesi taahhüdü sözleşmelere yansıtılmadı.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: UMTH işletmecilerinin müşterilerine kalite taahhüdünde bulunmaları, çok büyük ölçüde Türk Telekom’un hizmet kalitesi taahhüdüne bağlıdır. Bu yüzden bu taahhüdün öncelikle Türk Telekom tarafından işletmecilere sağlanması gerekir.
Arama Merkezlerinin (Call shop) statüsü belirsiz. Arama merkezlerinin hatlarının kesilmesi tehdidi var.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: UMTH işletmeciliğinin başlaması ile birlikte, arama merkezleri yeni bir iş kolu olarak ortaya çıkmaktadır. Ancak bu konunun statüsünün belirsizliği, bu alana yatırım yapmak isteyen çok sayıda müteşebbiste tereddüt uyandırmaktadır.
Ayrıca bu konudaki belirsizlik nedeni ile, yatırım yapmış müteşebbise Türk Telekom tarafından hat tahsislerinde zorluklar çıkarılmakta, hatlarının Türk Telekom tarafından kesilmesi vakalarına rastlanmaktadır.
Bunun önüne geçilmesi için TK, arama merkezlerinin statüsünü belirlemeli, bu kararını ilgililere tebliğ etmeli ve web sitesinde yayınlamalıdır.
Yaklaşık 4.000.000 aboneyi kapsayan (toplamın 1/5’i) no7 özelliği olmayan kırsal santrallar 0811’e açılmıyor. Oysa ttkart’a ve GSM işletmecilerine açılmış durumda. hizmetin engellenmesi , haksız rekabet ve hakim durumun istismarı sözkonusu. Türk Telekom gerekçe olarak “ alaniçi – alandışı ayıramadığı için açamıyoruz” diyor.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Bu konudaki çözüm tarihi Türk Telekom tarafından verilmelidir. Bu süre içerisindeki ücretlendirme, en düşük ücret üzerinden yapılmalıdır.
GSM işletmecileri ile imzalanacak Arabağlantı sözleşmelerinin koşulları belirsiz. Türkcell Referans arabağlantı teklifi yayınlanmadı.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Söz konusu Referans Arabağlantı Teklifi en kısa sürede yayınlanmalıdır.
GSM işletmecileri ücretlendirmelerinde “Alan içi” “Alan dışı” tanımı getirmek istiyor.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Dünyada başka bir ülkede örneği bulunmayan bu uygulama isteği, yayınlanacak Referans Arabağlantı Teklifi yolu ile engellenmelidir.
GSM işletmecileri TK’nın belirlediği arabağlantı ücretlerini kabul etmiyor.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Referans Arabağlantı Teklifi en kısa sürede yayınlanmalıdır. Uzlaştırma başvurularında, TK’nın belirlediği ücretlerin uygulanması sağlanmalıdır.
Ankesörlü telefonların bir kısmından UMTH araması yapılamıyor.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Serbest rekabeti kısıtlayan bu uygulamaya en kısa süre içerisinde son verilmelidir.