Telkoder Ve Tüketiciler Birliği’nden Ortak Açıklama

Telkoder, Türk Telekom’un Mart ayında yaptığı telefon görüşme ücretlerindeki değişikliğin zam olduğunu ve sektörde haksız rekabete yol açtığını belirterek zamların geri alınması için Danıştay’da dava açmıştı. Yapılan zamları inceleyen Danıştay, Türk Telekom’un zamlı tarifesini durdurdu.

Telkoder ve Tüketiciler Birliği bugün ortak basın toplantısı yaparak, Türk Telekom’un tarifesinin Danıştay 13.dairesi tarafından durdurulması konusundaki düşüncelerini aktardılar ve sorulara cevap verdiler. Telkoder’in açıklaması şu şekilde;

Türk Telekom’un Mart 2007’de yaptığı zamlar, tüketiciyi mağdur ederken, rekabet koşullarına aykırı olarak yaptığı şehirlerarası, milletlerarası ve cep telefonu aramaları ücretlerindeki fiyat ayarlamaları da sektörde yer alan girişimci yeni telekomünikasyon işletmecilerini engelleyerek, rekabetin gelişmesini zora sokmuştu.

TELKODER’in, Türk Telekom’un yeni tarifesinin yürütülmesinin durdurulması ve iptali için Danıştay’a yaptığı başvuru haklı bulunarak, söz konusu tarifelerin yürütülmesi durduruldu.

Konuyla ilgili olarak bir açıklama yapan TELKODER Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Ata Arıak, Danıştay’ın telekom sektörünü ilgilendiren büyük bir yanlışı düzelttiğini söyledi. Danıştay’ın bu kararı ile, 1 Mart 2007 tarihinde yürürlüğe giren Türk Telekom’un yeni telefon tarifelerinin uygulanma imkanının ortadan kalktığına işaret eden Ariak, 1 Mart’tan bu yana vatandaştan tahsil edilen fazla ücretlerin Türk Telekom tarafından vatandaşlara geri ödenmesini beklediğini söyledi. Bu kararın ülkemizde serbest rekabetin gelişmesi için bir kilometre taşı olduğunu söyleyen Ariak, bundan sonra serbest rekabetin getireceği seçme özgürlüğü, uygun fiyat ve kalite gibi tüm avantajlardan, tüm vatandaşlarımızın yararlanma imkanının doğduğunu belirtti.

Toplantıda Tüketiciler Birliği olarak gerçekleştirdikleri kampanyaları aktaran Avukat Bülent Deniz ise, Türk Telekom’dan yeni tarifenin uygulandığı mart ayı sonrası yapılan tahsilatlardaki fazlalıkların geri iadesini istediklerini söyledi. Danıştay 13. Dairesi’nin telefon zamlarına ilişkin verdiği yürütmeyi durdurma kararını değerlendiren Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Av. M. Bülent Deniz; ”TELEKAZIK” kampanyası ile dile gelen tüketici tepkisi, yürütmeyi durdurma kararı ile taçlanmıştır” dedi. Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Av. M. Bülent Deniz konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı:

Türk Telekom, Telekomünikasyon Kurulu’nun onayladığı yeni tarifesini 1 Mart 2007 tarihinden itibaren uygulamaya başlamış, yeni tarife ile rekabetin olduğu milletlerarası, şehirlerarası ve GSM arama ücretlerinde indirime gidilirken, rekabetin olmadığı ve Türk Telekom’un tek başına hizmet sunduğu şehir içi görüşme ücretleri ve sabit ücretlere yüzde 25 zam yapılmıştır. Bu uygulama tüketici mecburiyetinin kötüye kullanılmasıdır.

Türk Telekom’un bu uygulaması toplumun tüm kesimlerinden tepki görmüş, enflasyonun düşürülmesine ilişkin yıllardan beri ulusal ölçekte yürütülen mücadeleyi başarısız kılacağı hususu Merkez Bankası raporlarına dahi yansımış, Merkez Bankası Başkanı Durmuş Yılmaz tarafından Mart ayı enflasyon rakamlarının, bu zam nedeniyle yüksek çıkacağı vurgulanmıştır. Gerçekten de, tüketicinin yanında tüm işletmeler için önemli bir maliyet unsuru olan “iletişim” giderleri, yapılan bu zamla % 25 oranında artmış bulunmaktadır. Bu zammın, mal ve hizmet bedellerini arttıran domino etkisi söz konusudur. Buna rağmen TÜİK tarafından aylık enflasyon rakamlarının düşük açıklanması üzerine TÜİK yetkilileri hakkında da, enflasyon oranlarını gerçeğe aykırı olarak açıkladıkları isnadıyla Tüketiciler Birliği tarafından Cumhuriyet Savcılığı’na suç duyurusunda bulunulmuştur.

Yine Tüketiciler Birliği tarafından, 19 milyon sabit telefon kullanıcısının yeni tarifelerle ilgili bilgilendirilmesi ve getirilen yüzde 25 zamma ilişkin tepkilerinin başta Telekomünikasyon Kurulu olmak üzere tüm ilgililere iletilmesi için 22 Şubat 2007 tarihinde başlatılan “TELEKAZIK” kampanyası, toplanan yüzbinlerce imza ile ulusal bir kampanya haline dönüşmüştür.

Kampanya kapsamında başta İstanbul olmak üzere, Anadolu’nun çeşitli kentlerinde imza standları açılmış, bu standlarda Telekom’un yeni tarifesi ile ilgili bilgilendirici nitelikte beşyüzbin broşür dağıtılmış ve tüketicilerden imzalar toplanmıştır.

Yine 55 çatı örgüt altındaki 250 sivil toplum örgütünün çağrısı ile 15 Nisan 2007 tarihinde tüketimden gelen güç harekete geçirilerek, sabit telefonlarımız bir gün süreyle susturulmuştur. Konuşmama eylemi ülke genelinde başarıya ulaşmış, milyonlarca tüketicinin sabit telefonlarını kapatması üzerine, Türk Telekom tarafından “ticari itibarlarını rencide edici gerçeğe ve hukuka aykırı” olduğu iddiasıyla bu kampanyayı düzenleyen Tüketiciler Birliği hakkında dava açılacağı duyurulmuş, böylelikle Türk Telekom, dünyada ilk kez “tüketicisini dava edecek firma” olarak literatüre geçmiştir.

Öte yandan kampanya kapsamında oluşturulan çağrı merkezi aracılığı ile tüketicilerin görüş, öneri ve imzaları toplanırken, www.telekazik.org adresindeki site yayına girmiş, kampanyanın başladığı 22 Şubat 2007 tarihinden bu yana site toplam bir milyondan fazla ziyaretçi almıştır.

Kampanya, tüketicilerin yanı sıra milletvekillerinden de ilgi görmüş, kampanya süresince milletvekilleri düzenli olarak SMS ler ile bilgilendirilmiş ve destekleri talep edilmiştir. Talebimiz elliden fazla milletvekili tarafından olumlu karşılanmış, listesi internet sitemizde yayınlanan milletvekilleri Tüketiciler Birliği’ni arayarak, kampanyaya desteklerini bildirmişler, ayrıca “TELEKAZIK” kampanyası TBMM. Genel Kurulunda dillendirilmiş ve tutanaklara geçmiştir.

Yine Türk futbolunun üç büyükleri Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray takımlarının taraftar toplulukları, “TELEKAZIK” kampanyasına sahip çıkmış, stadyumlarda imzalar toplanmış, tribünlere asılan pankartlar ile kampanyaya olan destek dile getirilmiştir.

Kampanya sürecinde Türk Telekom tarafından tüketiciye ulaştırılan tüm hizmetleride, tüketiciyi mağdur eden uygulamalar hakkında kamuoyu bilgilendirilmiş, sabit ücret karşılığı edinilen kontörlerin tüketilememesi mantığına dayanan kontör uygulaması, hizmet bedelinin tahakkukunda uygulanan kontör bazlı hesaplama yöntemi, ADSL hizmetinde tüketicinin sabit hat edinmesine ilişkin dayatma ve benzeri konularda başta Reklâm Kurulu olmak üzere ilgili tüm kurumlara gerekli başvurular yapılmıştır.

Sonuçta 8 Mayıs 2007 tarihinde “TELEKAZIK” kampanyası kapsamında toplanan 200.000 imza, tüketicinin muhatabı olan Telekomünikasyon Kurulu’na ulaştırılarak; ülkemiz tüketicisinin 1 Mart 2007 tarihinde yürürlüğe giren tarife ile getirilen zamların geri alınması ve en önemlisi Türk Telekom tarafından tekel olarak gerçekleştirilen hizmet satımının sona erdirilmesi ve iletişim sektörünün her alanının rekabete açılmasına ilişkin talebi iletilmiştir.

Nihayet tarifenin yürürlüğe girmesi üzerine Tüketiciler Birliği, TELKODER; ATO ve EMO tarafından Telekomünikasyon Kurulu’nun onay işleminin iptali için açılan davalardan, TELKODER tarafından açılan dava ile ilgili olarak, Danıştay 13. Dairesi tarafından yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir.

Esasen açılmış ola bu davalar ile ilgili olarak, tüketici lehine karar beklentimizi uzun bir süredir kamuoyu ile paylaşmıştık. Verilen yürütmeyi durdurma kararı ile yargısal süreçte önemli bir aşamaya gelinmiştir. Davanın esası hakkında, olumlu karar verilmesine ilişkin beklentimizi tekrarlıyor, verilen yürütmeyi durdurma kararı üzerine Türk Telekom’un konuyu yargısal boyutunun yanında, toplumda “TELEKAZIK” kampanyası ile oluşan ortak tepki boyutu bakımından da değerlendirmesi gerektiğini belirtiyoruz.

Tüketiciler Birliği’ne ulaşan yüzlerce zam şikâyeti, sabit hatların iptal ettirileceğine ilişkin tüketici başvurularının çok daha fazlasının firmanın kendisine ulaştığı tahmin edilmektedir. Tüketicinin memnuniyetsizliğini ve tepkisini dile getiren bu mücadele esnasında, “ticari itibarımız zedeleniyor, suç duyurusunda bulunuyoruz, dava açıyoruz” söylemleri ve gerçekleştirilen yoğun reklâm kampanyaları ile tüketicinin sesine kulağını tıkayan Türk Telekom’un gerçeklerle yüzleşmesinin zamanı gelmiştir.

Tüketiciler Birliği olarak Türk Telekom’a açık çağrıda bulunuyoruz:

“Verilen yürütmeyi durdurma kararı üzerine tüm hukuki haklarınızı kullanarak, yargısal mücadeleyi devam ettirebilirsiniz. Bu, en doğal hakkınızdır. Ancak zaman, tüketici ile barışmanızın zamanıdır. 1 Mart 2007 tarihinden itibaren yürüttüğünüz tarifeyi verilen kararla artık uygulamanız mümkün değildir. Bu tarifenin yürürlüğünü hemen, şimdi durdurun. Akabinde davanın esası hakkında bir karar verilmesini beklemeden, 1 Mart 2007-8 Haziran 2007 tarihleri arasında uyguladığınız ve artık yürürlüğü durdurulan tarife ile tüketiciden tahsil ettiğiniz fazla paraları, tüketicinin talebi olmaksızın kendisine iade edin.

Siz kaybettiniz, tüketici kazandı.”