Türk Telekom’un sabit hatlarda şehir içi görüşmelere yaptığı zamma tepki olarak Cumhuriyet tarihinin tüketici bazında en büyük imza kampanyası başlatıldı.1 günde 100 bin imzanın toplandığı kampanyada, Türk Telekom’un yapılan zammı geri alması talep ediliyor. Yurt çapında ’Telekazık kampanyası’ yürüten Tüketiciler Birliği ise 15 Nisan 2007’de tüketiciyi bir günlük ’konuşmama eylemi’ne çağırdı.
Türk Telekom’un sabit hatlarda şehir içi görüşmelere yaptığı zamma tepki sürüyor. Tüketiciler Birliği geçtiğimiz cumartesi 5 ayrı ilde ’telekazık kampanyası’ kapsamında imza topladı. 1 günde 100 bin imzanın toplandığı kampanyada, Türk Telekom’un yapılan zammı geri alması ve piyasanın rekabete açılması talep ediliyor. 22 Şubat’ta başlayan kampanyada, 1 milyon imzaya ulaşılması hedefleniyor. Cumartesi günü elde edilen 100 bin imza ise, Cumhuriyet tarihinin tüketici bazında en büyük imza kampanyası olarak nitelendiriliyor. 15 Nisan’da gerçekleşecek “Bir günlük konuşmama eylemi’nin açıklaması, 11 Nisan’da yapılacak basın toplantısıyla kamuoyuna duyurulacak. Hedef ise, şehir içi görüşmeleri tekelinde bulunduran şirkete “İstersek, senin hizmetini almayabiliriz” mesajı vermek.
REEL SEKTÖRÜN İLETİŞİM MALİYETLERİ YÜZDE 25 ARTTI
Kampanya ve yakın gelecekte düzenlenecek tepki eylemini Reel Piyasalar’a anlatan Tüketiciler Birliği Başkanı Bülent Deniz “Bu noktaya Türk Telekom yüzünden gelindi” dedi. Yapılan uygulamanın sade vatandaşı olduğu kadar, küçük ve orta boy işletmeleri, sanayiciyi ve esnafı da direkt etkilediğini vurgulayan Deniz şöyle konuştu: “Türkiye’de 19 milyon sabit telefon abonesi var. Bu abonelerin nüfusa etkisi, aileleriyle birlikte 50 milyona ulaşıyor. Tüketicinin mağduriyeti büyük. Ama reel sektörün de iletişim giderleri açısından maliyetlerinde yüzde 25’lik bir artış ortaya çıktı. Geçtiğimiz günlerde Merkez Bankası Başkanı, zammın enflasyon rakamına da olumsuz yansıyacağını söyledi. Eğer bu gerçekleşirse, faturayı 70 milyon insan ödeyecek. Zammın enflasyona etkisi önce yüzde 1.70 olarak açıklandı. Ardından revize edilerek 0.60’a çekildi. Sadece bu rakam bile, yıllık enflasyon hedefi yüzde 4 olan bir ülkede önemli bir etkidir.”
ONAYIN GARANTİSİ ALINMIŞ MIYDI?
Tüketiciler Birliği’nin zamlar açıklanmadan Telekomünikasyon Kurumu’na itiraz ettiğini hatırlatan Bülent Deniz, çarpıcı açıklamalarını sürdürdü: “Türk Telekom, kurumun onayını beklemeden zammı açıkladı. İnsanın aklına ’Onayın garantisi alınmış mıydı’ sorusu geliyor.”
Tüketiciler Birliği Başkanı Bülent Deniz, Türk Telekom’un reklam kampanyalarında ücretlere ciddi indirim mesajı verdiğine dikkat çekip “Ama arka planda şehir içi görüşmelere ve sabit ücretlere yapılan yüzde 25’lik zam gözden kaçırılıyor” dedi. Yapılan kampanyalarda da, gece yarısı saat 22.00 ile sabah 07.00 arasında kontörlerin hesaptan düşürülmesini, trajikomik uygulamalar olarak nitelendiren Deniz, serbestliğin sağlanmasını istedi. “Şehirler arası görüşmelerde 40 firma ile rekabet söz konusu olduğu için ücretler, 8.10 YTL’ye kadar düştü. Hesaplarımıza göre, şehir içinde de benzer bir serbestlik oluşursa ücret 2.5 YTL’ye inecek” dedi.
ŞİRKET, KAMPANYADAN SONRA HAREKETE GEÇTİ
Türk Telekom’un kampanya sonrasında harekete geçtiğini belirten Tüketiciler Birliği Başkanı görüşlerini şöyle ortaya koydu: “Şu an şirket tarihinin en büyük reklam kampanyasını başlattı. Cem Yılmaz’ı reklam yüzü olarak transfer etti. Kampanyanın çıtasının yükselmesinin ardından şimdi de ADSL’de yüzde 30’luk indirim açıklandı. Ayrıca özelleştirmeden kalan 4.3 milyar dolarlık ödemeyi tek seferde yaptı. Demek ki tepkiyi örgütledikçe, geri adım atılması mümkün görünüyor.”
TEKEL DEVLETTEYDİ, ÖZEL SEKTÖRE GEÇTİ
Tüketiciler Birliği Başkanı Bülent Deniz, özelleştirme öncesinde devletin tekelinde bulunan firmanın, sadece özel sektöre geçtiğini söyledi ve “Yüzde 55’i satıldı; ama bu sefer de özel sektörün elinde tekel hali aldı” dedi. Deniz konuşmasını şöyle sürdürdü: “Madem hizmet veren kamu kurumu özelleşti, o zaman diğer şirketlerle de rekabet halinde olması şart. Dünyada anlayış, kaliteli hizmetin ucuza sunulması yönünde. Böyle bir rekabet ortamı oluşursa, bizlerin de iptal için Danıştay’a gitme zorunluluğumuz bitecek. Çünkü sorun, rekabet içinde çözülecek. Nitekim telekomünikasyon sektörünün diğer sahalarında bu yaşanıyor. Şimdi gözler Danıştay’ın 20 nisan’da vereceği karara çevrildi.”
TELKODER: KANUN NEDEN UYGULANMIYOR?
(TELKODER) Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği Başkanı Yusuf Ata Arıak ise tekel hakkının 2004 yılında kaldırıldığını, ama uygulanmadığını söyledi. Arıak, konuyu yetkililere aktardıklarında tatminkâr yanıtlar alamadıklarını belirterek şöyle konuştu: “Durumu düzenleyen kanunlar var. Türkiye serbestleşme ile ilgili kararını verdi. Hükümet yapacağını söylüyor. ’Rekabet sağlansın’ diye Telekomünikasyon Kurumu kuruldu. Peki 3 yıl sonunda gelinen nokta nedir? Avrupa Birliği’nde alternatif işletmelerin payı yüzde 52’ye yükseldi. Bizde ise yüzde 1-2 seviyesinde. Dolayısıyla rekabet sağlanamamış durumda. Son yapılan tarife uygulamasıyla yüzde 1 seviyesindeki oran da yok edilmek isteniyor. Peki vatandaş açısından durum nedir? Vatandaşın cebinden 10 YTL alındı; 2 YTL’si başka cebine, 8 YTL’si de Türk Telekom’un cebine girecek. Telekomünikasyon Kurumu’nun verdiği onay yanlıştır. Kararın ortadan kaldırılmasını bekliyoruz.” TELKODER Başkanı Arıak, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’a da seslendi: “Hava işletmeciliği de telekomünikasyon da aynı bakana bağlı. Bakan Yıldırım, hava işletmeciliğinde elde edilen başarıyı anlatıyor, ama bu alanda başarı sağlanamıyor. Aynı hassasiyeti telekom sektöründe de bekliyoruz.”