Telekom’un Yeni Tarifesi Tartışılıyor…

Türkiye’deki telekom ve bilişim sektöründe faaliyet gösteren sivil toplum örgütleri, yayınladıkları ortak bildiride, Türk Telekom’un telefon tarifelerinde yapacağı değişikliğin haksız rekabete yol açacağı ve rakip firmalara ağır darbe indireceği uyarısında bulundu.

ANKA -Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği (TELKODER), Türkiye Bilişim Derneği (TBD), Tüm İnternet Derneği (TİD), İnternet Teknolojileri Derneği (İNETD), Bilişim Sektörü Derneği (TÜBİDER), Kablo İşletmecileri Derneği (KAİDER) ve Tüketiciler Birliği’nin ortaklaşa hazırladığı bildiride, Türk Telekom’un 29 Aralık 2006 tarihinde telefon tarifelerinde değişiklik yapacağını duyurduğu hatırlatıldı.

“TELEKOMİNİKASYON KURUMU YENİ TARİFELERİ HALA ONAYLAMADI”
Merkez Bankası’nın 5 Ocak 2007 tarihli resmi bülteninde, “Yılın ilk çeyreğinde haberleşme grubunda telefon ücreti kaynaklı fiyat artışları beklenmektedir” ifadesinin yer aldığına dikkat çekilen bildiride, “Demek ki 19 milyon telefon abonesi için zam yapılmak istenmektedir. Ancak, Türk Telekom sabit telefon piyasasında hakim konumda olduğu için, her türlü tarife değişikliği Telekomünikasyon Kurumu’nun onayına tabidir ve bu tarifeler 10 gün sonra bile hala Telekomünikasyon Kurumu tarafından onaylanmamış durumdadır” denildi.

“TÜRK TELEKOM, TELEKOMİNİKASYON KURUMU’NU ÖNEMSEMİYOR”
Türk Telekom’un onaylanmamış tarifeyi yayınlamasının, Telekomünikasyon Kurumu’nun önemsenmediği anlamına geldiğine işaret edilen bildiride, aynı durumdaki cep telefoncuların, tarifelerinin onaylanması aşamasında hiç onaysız işlem yapmadığına dikkat çekildi. Bildiride, “Türk Telekom’un bu davranışı çok inciticidir” ifadesine yer verildi.

“TT İÇİN İKİ YÖNLÜ VE ÇOK MANALI KAZANIMLAR ORTAYA ÇIKTI”
Türk Telekom’un rakipsiz olduğu sabit ücret ve şehiriçi ücretlerinde artış isterken, rekabetin olduğu ve gelirlerinin nispeten düşük olduğu şehirlerarası, milletlerarası ve cep telefonuna doğru yapılan aramalarda indirim yapmak istediğine vurgu yapılan bildiride, şu görüşlere yer verildi:
“Bu davranış, rekabetin olumlu sonucu olarak ortaya çıkmış gibi görünse de, Türk Telekom açısından iki yönlü ve çok manalı kazanımlar ortaya çıkmaktadır. Öncelikle gelirlerinin daha düşük olduğu alanda rekabetle yarışmak için fiyat indirimi yapmış gibi görünmekte; ancak, diğer yandan rekabetin olmadığı alanda artış yaparak sonuçta önemli bir zam elde etmek istemektedir. Öbür yandan, ara bağlantı, kiralık hat gibi birçok hizmeti Türk Telekom’dan almak zorunda olan yeni lisanslı işletmecilerin bu maliyetlerinde hiçbir indirim yapılmamaktadır. Bilindiği gibi Telekomünikasyon Kurumu’nun temel görevi, ülkemizde telekomünikasyon alanında rekabeti oluşturmak ve tüketicilerin bu rekabetten yararlanmasını sağlamaktır. Bu görev, yıkıcı rekabeti önlemeyi de gerektirir. Türkiye’nin Bilişim ve Telekom alanındaki sivil toplum örgütleri olarak,
-Tüketici yararını korumak için görevli Telekomünikasyon Kurulu’na saygı göstermenin herkesin görevi olduğunu, Hükümet ve Ulaştırma Bakanlığı’nın ülke organlarına saygıyı sağlamakla görevli olduğunu,
-Telekomünikasyon Kurulu’nun da rekabetin yok edilmesini önleyerek saygınlığını korumasını beklediğimizi,
-Tüketiciyi koruma görevimiz sebebiyle -gerekirse- kanuni haklarımızın kullanılacağının bilinmesi gerektiğini kamuoyuna saygı ile duyururuz.”