Türk Telekom Özelleşti, Ancak Hantal Yapısından Kurtulamadı

Fatura tahsilatından telefon bağlatmaya pek çok hizmette aksamalar yaşanıyor. Sektör, tek işi firmayla ilgilenmek olan bir genel müdür atanmadıkça Türk Telekom’da sıkıntıların aşılamayacağına inanıyor.

11 Kasım 2005’te yüzde 55 hissesi 6 milyar 550 milyon dolar fiyatla ihaleyi kazanan Suudi merkezli Oger, 1 milyar 310 milyon dolarlık peşinatı Hazine’ye yatırmasının ardından Türk Telekom’un sahibi oldu. Firmanın özel sektöre devredilmesinin üzerinden bir yıl geçti, ama şirket bürokrasiden hâlâ kurtulabilmiş değil.

Bir telefonla halledilebilecek işler için dahi dilekçe isteniyor, daha önce ilgili kurum çalışanlarınca yapılan telefon bağlama işi için artık elektrikçi bulmak gerekiyor ve fatura ödemeleri internet üzerinden yapılamıyor.

Sektör temsilcilerine göre hizmetlerdeki aksama Mehmet Ekinalan’dan boşalan genel müdürlük koltuğuna sadece firmayla ilgilenecek birinin atanmamasından kaynaklanıyor.

Genel müdürün kilit adam olduğunu söyleyen Telekomünikasyon Kurumu eski Kurul Üyesi Abdullah Raşit Gülhan, “TT’nin abone anlayışından müşteri odaklı hizmete geçmesi zaman alacak.” diyor. Abdullah Raşit Gülhan, Paul Doany’nin Telekom’un yanı sıra TT.Net ve Avea’da da üst düzey yönetici görevlerini yürüttüğüne, bütün işlere yetişmesinin mümkün olmadığına dikkat çekiyor. Gülhan, yeni bir genel müdür atanmasını takip eden 2-3 yıl içinde şirketin kârlılığı ve verimliliği artırma yönünde adımlar atabileceğini ileri sürüyor. Telekom’un pazar payını küçültürken kârlılığını arttırabileceğini de savunan Gülhan, firmadan beklenenleri şu sözlerle ortaya koyuyor:

“TT sektörün abisi ve önümüzü açması gerekiyor. Geniş bant hizmet uygulamasını yaygınlaştırmalı, personelin müşteriye bakışında bir farklılık olmalı. Yeni yatırımlara da ihtiyaç var. Sektörü büyütmeye yönelik adımlar atılmalı.”

“Vatandaş tek bir noktadan hizmet almaya yönlendiriliyor.” diyen Telkoder Başkanı Yusuf Ata Arıak, TT’nin halen tekel olmasından duyduğu rahatsızlığı dile getiriyor. Şirketin rekabet edilebilir konuma gelmesi gerektiğini savunan Arıak, “İnternet ucuzlar diye bekledik, ama olmadı. Hükümetin yapması gereken, internet hizmetinde serbest firmalara şans tanımak.” diyor. Kablolu TV’de gelinen noktayı ‘kördüğüm’ şeklinde nitelendiren Arıak, şehirlerarası faaliyet gösteren, serbest telekom hizmeti veren firmaların yeterince büyüyemediği görüşünde. Arıak, vatandaşa alternatif telefon ve internet hizmeti sunulmasından yana tavır alınması gerektiğini belirtiyor.

Vatandaşın gelecek yıl da beklediği hizmeti alamayacağını iddia eden Atlas Online Genel Müdürü Erdal Tanıl da, ancak 2008’in sonunda kaliteli hizmete yönelik konuların gündeme geleceğini söylüyor ve ekliyor: “Piyasaya bakınca serbestleşmeden bahsedemiyoruz. Hâlâ çok kısıtlı kaynaklarla son kullanıcıya hizmet vermeye çalışıyoruz. 2 sene önce lisanslar dağıtılırken hedefler daha yüksekti. Ancak pazarın yüzde 5’i bize açık. En az 20 işletme işi bırakma noktasına geldi.”

Zeliş Yıldıral
06/11/2006