Türk Telekom Sabit Telefonlara Yönelik “KONUŞ TÜRKİYE” isimli bir kampanya başlattı. Bazı hususlara dikkat edersek, bütçemize ilave yük getirtmeksizin bolca konuşabileceğimiz bu kampanya, eğer dikkatli olmazsak bütçemize çok büyük yük de getirebilir.
Bu kampanyanın;
• Önemli artıları yanında,
• Tuzakları,
• Dikkat Edilmesi Gereken Yönleri,
• 4054 Sayılı Rekabetin Korunmasına İlişkin Kanuna aykırı tarafları var…
Kampanyanın Artıları;
Türk Telekom Evinizde Kullandığınız Sabit Telefonunuz için Eylül 2008 – Eylül 2009 tarihleri arasındaki ödediğiniz faturaların ortalama değerine göre, Aralık ve Ocak aylarında kullanılmak kaydıyla, Şehiriçi ve Şehirlerarası görüşmeler için ayda 1500 dakikadan az olmamak üzere size bedava konuşma imkanı veriyor. Bu miktar ödediğiniz faturaların yüksekliğine göre ayda 6000 dakikaya kadar çıkabilir. Ne kadar bedava konuşma süreniz olduğunu, http://www.turktelekom.com.tr/tt/portal/MusteriHizmetleri/KonusTurkiye/ adresinden öğrenmeniz mümkün.
Kampanyanın en pozitif yönü; kampanyadan yararlanmak için, herhangi bir başvuruda bulunmanıza gerek olmaması.
Tuzaklar ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar:
Ama eğer dikkatli olmazsanız, bu kampanya size çok tuzluya mal olabilir.Kampanyada dikkat edilmesi gereken hususları şöylece sıralayabiliriz;
• Kampanya yalnızca bireysel telefonlar için . Eğer kurumsal telefonlarınızın bu kampanya kapsamında olduğunu düşünüp konuşursanız çok yüksek faturalarla
karşılaşabilirsiniz..*
• Kampanya’dan UMTH (Uzak Mesafeli Telefon Hizmeti İşletmecileri)** ve STH (Sabit Telefon Hizmeti İşletmecileri)*** aboneliği olanlar yararlanamıyor. Eğer konuşmalarınızı STH operatörleri üzerinden (1045, 1056, 1095,1099) yapmaya devam ederseniz, faturalarınız kabarabilir. Eğer telefon Makinelerinizde şehirlerarası aradığınız numaraların önüne 1045, 1056 vs. getirmişseniz öncelikle bunları kaldırmanızı gerekir.Ve kampanya süresince bu numaraları kullanmamanız gerekir.
• GSM aramaları ve Uluslar arası Görüşmeler de kampanya kapsamında değil. Bu nedenle sabit telefonlarınızdan zorunlu olmadıkça GSM araması yapmayın. Uluslar arası görüşmelerinizi de STH üzerinden, yani aradığınız numaranın önüne (1045, 1056 vs. ) STH numarası getirerek yapın.
• Kampanya 01.12.2009-31.01.2010 tarihleri arasında geçerli. İlk bakışta kampanya uzun süreli gibi algılanıyor. Eğer Şubat 2010 ayında da yanılıp, uzun
süreli konuşmalar yaparsanız, gelen faturayı ödemekte zorlanabilirsiniz.
• Eğer tanınan limiti geçerseniz faturanız yine kabarır. O nedenle Türk Telekom’un 0800 314 1516 no’lu ücretsiz hattını belirli aralıklarla arayarak
kalan limitinizi öğrenin.
• Kampanya Ekim.2009’dan önce abone olan Sabit Telefon Abonelerini kapsıyor. Eğer 1.10.2009 tarihinden sonra abone olduysanız kampanyadan yararlanamazsınız.
• Aralık ayında kullanılmayan Limitler, Ocak 2010 ayına devretmez.
Türk Telekom Böyle Bir Kampanya’ya Neden Gerek Duydu
Türk Telekom Özelleştikten Sonra 3.000.000’a (üç milyon) yakın abone kaybı oldu.Tarife yapısı, konuşmayı değil, konuşmamayı teşvik edici yapıda olduğu için konuşma süreleri çok azaldı. Gelir Kalemleri içerisnde sabit ücret gelirleri ön plana çıktı.
Ayrıca, sabit telefonun da rekabete açılması sonucu özellikle Şehirlerarası ve Milletlerarası görüşmeler de önemli ölçüde STH’lara kaydı.
Türk Telekom bu kampanyasıyla, müşterilerini yeniden uzun süreli konuşmaya yönlendirmeyi ve rakipleri olan STH’lara kayan müşterilerini yeniden kazanmayı hedefliyor. Kampanyası gerçekten cazip olduğu için, bu iki aylık sürede STH’ların önemli ölçüde gelir kaybına uğramalar kaçınılmaz.
Ayrıca iki ay süreyle uzun ve sık konuşmaya alışan müşterilerinin küçümsenemeyecek bir bölümünün bu alışkanlıklarını gelecekte de sürdürmeleri muhtemel. Bu da Türk Telekom’un gelirlerinin kampanyanın devamında da artmasına yol açacaktır.
Bu kampanya, tüm bunların yanında, gerek konuşma alışkanlığının artması, gerekse bazı müşterilerin kampanya şartlarını tam bilmemeleri nedeniyle, Uluslararası aramalarla GSM’e yönelik aramaların da artmasına yol açacağı kuşkusuzdur. Bu da otomatikman Türk Telekom’a gelir olarak yansıyacaktır.
Bu kampanyanın Türk Telekom açısından, en büyük getirisi rakipleri STH operatörlerini çökertmesi olacaktır.
Telekomünikasyon sektöründe özelleştirme tartışması çok yapılmıştır ama “Serbestleşme” tartışması yeterince yapılmamıştır. Türk Telekom’un özelleşmesi , devlet tekelinin, özel sektör(?) tekeline dönüşmesine yol açmıştır. Türk Telekom doğal tekel olmanın tüm avantajlarını kullanmış ve rakiplerinin oluşmasını engellemiştir. Kamuoyunda da, “Telekom özelleşti ama fiyatlar neden ucuzlamadı”
sorusu sorulmaya başlanmıştır. Oysa özelleşmenin fiyatların ucuzlaması ile ilişkisi yoktur. Hatta Özel Sektör, sosyal olaylara kamudan daha duyarsız olduğu ve kâr öncelikli hedefi olduğu için, Doğal Tekel niteliği devam eden Özel Sektör’ün kârını maksimize etmek için, yeni rakiplerinin piyasaya girmemesi, girenlerin tutunmaması için çok acımasız olması doğaldır.
Telekomünikasyon sektöründe ucuzluğu sağlayacak, özelleşme değil
serbestleşmedir. Tam rekabettir. Maalesef, kamuoyu hâlâ bunu idrak edememiştir.
Türk Telekom’un bu Kampanyasını; geç de olsa piyasaya giren, piyasada tutunmaya çalışan rakiplerini yok etmeye yönelik “Yıkıcı Fiyatlandırma” diye tanımlamak mümkündür.
Bu kampanya Telekomünikasyon Kurumunca onaylanmış mıdır? Onaylanmışsa bu çok büyük indirime nasıl onay verilmiştir. “Maliyet bazlı ücretlendirme” koşulu ne olmuştur? Eğer bu kampanya “Maliyet bazlı” ise, daha önceki tarifelerde fahiş kâr edilmiş demektir. O zaman, önceki tarifeler nasıl onaylanmıştır. Eğer bu uygulama bir kampanya, bir promosyon olduğu gerekçesiyle tarife olarak
değerlendirilmemişse, Türk Telekom Kamunun elindeyken 2002 yılında 3 ay süreyle uyguladığı “Fiyatlar Yarı Yarıya” kampanyası neden tarife olarak değerlendirilip 3,6 trilyon lira para cezası verilmiştir.
STH hizmetlerinin yasa dışı olarak yapıldığı dönemde bile, “Hizmeti veren kuruluşların yasal olup olmaması önemli değildir. Önemli olan rekabetin ihlal edilmemesi ve hakim durumun kötüye kullanılmamasıdır” diyen Rekabet Kurumu’nun, STH operatörlerine büyük zarar verecek, belki onların piyasadan silinmesine neden olacak bu kampanyayı durduracağı kuşkusuzdur.
Çünkü bu kampanya, 4054 Sayılı Rekabetin Korunmasına İlişkin Kanunun 6. maddesine aykırıdır. Ancak uygulamanın Rekabet Kuruluna şikayet edilmesi, Rekabet Kurulunun görevlendireceği uzmanlar aracılığı ile konuyu incelemesi, inceleme sonucunun rapora bağlanması, raporun karara bağlanması bir süreç alacağını gözeten Türk Telekom’un kampanya süresinin iki ayla sınırlı tuttuğu
düşünülmektedir.
Umarız bu kampanya, STH operatörlerinin piyasadan silinmesiyle, serbestleşmenin bir başka bahara kalmasıyla, dolayısıyla tüketicinin zarar görmesiyle sonuçlanmaz.
*) Her ne kadar kampanya aciklamasinda bireysel abonelerin yararlanacagi belirtilmisse de, ” Bedava dakika miktarınızı öğrenmek için 6606’a [BEDAVA] boşluk [Ev Telefon No] yaz gönder.” aciklamasindan, bireysel isyeri abonelerinin kampanyadan yararlanip yararlanmayacagi konusunda tereddute dusulmustur. Isyeri abonelerinin haklari bulunup bulunmadigini kontrol etmeden kampanya kapsaminda konusmamalari onerilir.
**) UMTH’larda Sabit Telefon Hizmeti İşletmecileri olmuştur. Ama Türk Telekomun duyurusunda ayrı ayrı belirtilmiştir.
***) Sabit Telefon Hizmeti Veren İşletmeciler için Bkz:
http://www.tk.gov.tr/doc/lisans/sabit-telefon-hizmeti-bildirim.htm,
http://www.tk.gov.tr/doc/lisans/sabit-telefon-hizmeti-kullanım.htm,