UMTH’da Güncel Konular

Bu günlerde Telekomünikasyon Kurumu serbestleşme için önemli kararlar alma süreci içerisinde. Bu yazımda özellikle Uzak Mesafe Telefon Hizmeti işletmecilerini ve bu hizmetten yararlanacak olan vatandaşlarımızı yakından ilgilendiren konuları ele alacağım.

Değerli okuyucularımız, Hepimizin bildiği gibi 17 Mayıs 2004 tarihinde Uzak Mesafe Telefon Hizmeti için işletmecilere Lisansları verildi. Bu Lisansların verilmesi ile birlikte, bu lisansların işlerlik kazanabilmesi için çeşitli yükümlülükler ve süreler tanımlandı.

Bu günlerde Telekomünikasyon Kurumu serbestleşme için önemli kararlar alma süreci içerisinde. Bu yazımda özellikle Uzak Mesafe Telefon Hizmeti işletmecilerini ve bu hizmetten yararlanacak olan vatandaşlarımızı yakından ilgilendiren konuları ele alacağım.

Birinci olarak, Telekomünikasyon Kurumunda görüşülmekte olan ve değişik işletmecilik konularında yetki almış işletmeciler için hayati önem taşıyan “Türk Telekom A.Ş. Referans Arabağlantı Teklifi”nden söz edeceğim.

Söz konusu Referans Arabağlantı Teklifi, Türk Telekom A.Ş. nin tüm işletmecilee uygulayacağı idari, teknik ve mali kuralları açıklayan ve kamuoyuna ilan edilen bir referans döküman niteliğini taşımaktadır. Yani bu döküman ilan edildiği zaman, tüm işletmeciler Türk Telekom A.Ş. nin kendilerine sağlamak zorunda olduğu minimum şartları öğrenmiş olacaklardır. Bu konu üzerinde Telekomünikasyon Kurumunda çok uzun bir süredir çalışmalar yürütülmekte ve yeni Telefon işletmecilerinin faaliyetlerine başlayacağı Temmuz ayından önce ilan edilmesi gerekmektedir. Arabağlantı sözleşmelerine taraf olacak İşletmecilerin ortak isteği ise, içeriğini henüz bilmedikleri bu Referans Arabağlantı Teklifinin, ilan edilmeden önce kendilerine açıklanması ve çok kısa bir süre içerisinde görüşleri alındıktan sonra Telekomünikasyon Kurumu tarafından sonuca bağlanmasıdır.

İkinci konu ise, basından alınan bilgiler doğrultusunda Türk Telekom A.Ş. nin, Milletlerarası görüşme tarifesinden %50, Şehirlerarası görüşme tarifesinden ise %40 indirim yapmak ve kontör ücretlerini 72.000 TL’den 75.000 TL’ye arttırmak için Telekomünikasyon Kurumuna müracaatı ile ilgilidir.

Bu değişiklik teklifi hakkında işletmecilerin yorumları aşağıdaki gibidir.

“Türk Telekom’un tarife değişikliği teklifi, halen rekabete açılmakta olan Uzak Mesafe Telefon Hizmetleri ücretlerinin henüz rekabet ortamı tam olarak sağlanamadan düşürülmesi, buna karşılık rekabete kapalı olan şehir içi telefon görüşme ücretlerinin ise arttırılması anlamını taşımaktadır. Türk Telekom A.Ş. nin telefon hizmeti gelirleri içerisinde Uluslararası ve Şehirlerarası görüşme gelirleri toplamı %15 mertebesindedir. Toplam Telefon geliri içerisinde %15 yer tutan Uzak Mesafe Telefon Hizmetleri ücretlerinde Yüksek miktarda indirim yapılması ve %85 yer tutan şehiriçi telefon görüşmelerinde arttırıma gidilmesi açık olarak bir çapraz sübvansiyonu ve Telekomünikasyon Kurumu tarafından yetkilendirilmiş olan Uzak Mesafe Telefon Hizmeti işletmecilerine karşı yıkıcı fiyat uygulamak istenmesi anlamını taşımaktadır. Ayrıca tüketici hakları dikkate alındığında, bu davranış tüketiciye halen çok yüksek fiyatlı olan şehiriçi telefon görüşmeleri açısından büyük bir darbe vurmaktadır. Bu nedenle, istenen indirimlerin aynı oranlar ile şehiriçi telefon görüşme ücretlerine de yansıtılması şart ve etik olarak ta gerekli görülmektedir.

Diğer taraftan, Uzak Mesafe Telefon Hizmeti vermek üzere Telekomünikasyon Kurumundan yetki belgesi almış işletmecilere uygulanacak Arabağlantı ücretleri belirlenmeden, talep edilen söz konusu indirimlerin Telekomünikasyon Kurumu tarafından onaylanması halinde, bu işletmecilerin faaliyet göstermeleri imkanı ortadan kaldırılmış olacaktır.

Yukarıdaki nedenlerle, istenen indirimlerin aynı oranlar ile şehiriçi telefon görüşme ücretlerine ve Türk Telekom A.Ş. ile Kurumunuzdan yetki belgesi almış Uzak Mesafe Telefon Hizmeti işletmecileri arasında imzalanacak Arabağlantı ücretlerine de aynı oranlarda yansıtılmasını bir zorunluk olarak görülmektedir.”

Yine aynı konu ile ilgili olarak TELKODER’in yaptığı çeşitli Avrupa ülkeleri ve AB ortalamaları baz alınarak yapılmış karşılaştırmalı çalışmaya göre, Yerleşik operatör tarifeleri ile, İşletmecilere uygulanacak olan arabağlantı ücretleri arasındaki ilişkiyi yansıtan oranların, Avrupada serbestleşmenin ilk başladığı yıllarda %74, bugün ise %84 ler seviyesinde olduğu görülmektedir. Ülkemizde ise, Türk Telekom A.Ş. Uzak Mesafe tarifelerinin mevcut durumu ve Telekomünikasyon Kurumunun uygulamayı düşündüğü arabağlantı ücretleri dikkate alındığında söz konusu oranın %49, Türk Telekom A.Ş. nin Şehirlerarası tarifesini %40 indirdiği ve arabağlantı ücretleri aynı kaldığı durumda ise %15 olacağı anlaşılmaktadır.

Bu oranlar, işletmecilerin Türk Telekom A.Ş. ye arabağlantı için zorunlu olarak ödeyecekleri miktarlar ile uygulayabilecekleri en yüksek tarifeler arasında kalan marjı yansıtmaktadır. Bu marj ile işletmecilerin yatırım ve işletme giderlerini karşılamak ve bir de kar etmek zorunda oldukları dikkate alınmalıdır.

Bu çalışma sonuçlarına göre, Türk Telekom A.Ş. nin Uzak Mesafe Telefon Hizmet tarifelerinde her hangi bir indirim yapılması halinde, işletmecilere uygulanacak arabağlantı ücretlerinde de en az aynı oranda indirim yapılması zorunluluğu açıkça ortaya çıkmaktadır.